GEET 309 | Ders Tanıtım Bilgileri

Dersin Adı
İş Sağlığı ve Güvenliği
Kodu
Yarıyıl
Teori
(saat/hafta)
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
Yerel Kredi
AKTS
GEET 309
Güz/Bahar
3
0
3
5

Ön Koşul(lar)
Yok
Dersin Dili
İngilizce
Dersin Türü
Servis Dersi
Dersin Seviyesi
-
Dersin Koordinatörü
Öğretim Eleman(lar)ı
Yardımcı(lar)ı -
Dersin Amacı İş yerlerindeki fiziksel, kimyasal, biyolojik, psikososyal, ergonomik, elektriksel ve yangın tehlikeleri ve riskler için alınması gerekli tedbirleri ve kuralları öğretmek.
Öğrenme Çıktıları Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
  • Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler; Kaza teorilerini tanımlar Fiziksel, kimyasal, biyolojik, psikososyal, ergonomik, elektriksel ve yangın tehlikelerini izah eder Meslek hastalıklarını ve rahatsızlıklarını izah eder İş yerlerindeki riskleri değerlendirir İş yerlerindeki sağlık ve güvenlik tehlikelerini önleme ve kontrol etmeyi açıklar
Tanımı Bu ders, öğrencilere, İş sağlığı ve güvenliğinin temel ilke ve kavramlarını öğretir.

 



Ders Kategorisi

Temel Meslek Dersleri
Uzmanlık/Alan Dersleri
Destek Dersleri
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri
Aktarılabilir Beceri Dersleri

 

HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Konular Ön Hazırlık
1 İş sağlığı ve güvenliğine giriş Alli, Bölüm 1
2 Kaza teorileri Goetsch, Bölüm 3
3 İş sağlığı ve güvenliği tehlikeleri (Fiziksel ve Mekaniksel tehlikeler) Admassu, Bölüm 2
4 İş sağlığı ve güvenliği tehlikeleri (Kimyasal, biyolojik ve ergonomik tehlikeler) Admassu, Bölüm 2
5 İş sağlığı ve güvenliği tehlikeleri (Psikososyal, elektriksel ve yangın tehlikeleri) Goetsch, Bölüm 11, 18, 19
6 Ara sınav
7 Meslek hastalıkları ve rahatsızlıkları Admassu, Bölüm 5
8 İş sağlığı ve güvenliği tehlikelerinin değerlendirilmesi Admassu, Bölüm 7
9 Risk yönetim süreci (Sürecin hazırlanması ve tehlikelerin belirlenmesi) Health and Safety Risk Management Manual, Bölüm 5
10 Risk yönetim süreci (Risk değerlendirmesi) Health and Safety Risk Management Manual, Bölüm 6
11 Risk yönetim süreci (Risk kontrolü, güvenlik kontrol ölçümlerinin tasarım ve uygulamaya konulması, eğitim-bilgilendirme, tekrar ve güncelleme, iletişim ve tartışma ve risk değerlendirmesinin yenilenmesi) Health and Safety Risk Management Manual, Bölüm 6
12 İş sağlığı ve güvenliği kontrol tedbirleri (Kaynağında koruma) Admassu, Bölüm 8
13 İş sağlığı ve güvenliği kontrol tedbirleri (Ortamda koruma) Admassu, Bölüm 8
14 İş sağlığı ve güvenliği kontrol tedbirleri (Kişide koruma) Admassu, Bölüm 8
15 Dönemin gözden geçirilmesi
16 Final sınavı

 

Dersin Kitabı

Ders notları öğretim üyesince sağlanacaktır

Diğer Kaynaklar

Occupational Safety and Health for Technologist, Engineers, and Managers, 2008, David L. Goetsch, Pearson Prentice Hall, Ohio, Sixth Edition, 952 pages, ISBN-13: 978-0-13-239760-5 Occupational Health and Safety, 2006, Takele Tadesse, Mengesha Admassu, https://www.cartercenter.org ILO List of Occupational Diseases, http://www.ilo.org Fundamental Principles of Occupational Health and Safety, 2008, Benjamin O. Alli, International Labour Office, Geneva, http://www.ilo.org/wcmsp5/groups/public Health and Safety Risk Management Manual for the Australian Coal Mining Industry, 2007, http://www.hstrust.com.au Introduction to Occupational Diseases: OSHwiki, www.oshwiki.eu Risk Assessment, A brief guide to controlling risks in the workplace, www.hse.gov.uk Guidelines on Risk Assessment and Safety Statements, www.hsa.ie How to Manage Work Health and Safety Risks, www.safework.sa.gov.au Occupational Safety and Health Risk Assessment methodologies, European Agency for Safety and Health at Work, www.oshwiki.eu

 

 

DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ

Yarıyıl İçi Çalışmaları Sayı Katkı Payı %
Derse Katılım
Laboratuvar / Uygulama
Arazi Çalışması
Küçük Sınavlar / Stüdyo Kritiği
Ödev
Sunum / Jüri Önünde Sunum
1
10
Proje
1
15
Çalıştay
Portfolyo
Ara Sınav / Sözlü Sınav
1
35
Final Sınavı / Sözlü Sınav
1
40
Toplam

Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
50
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı
50
Toplam

AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU

Aktiviteler Sayı Süresi (Saat) İş Yükü
Teorik Ders Saati
(Sınav haftası dahildir: 16 x toplam ders saati)
16
3
48
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati
Sınav haftası dahil değildir. 16 x uygulama/lab ders saati
16
Sınıf Dışı Ders Çalışması
16
3
Arazi Çalışması
Küçük Sınavlar / Stüdyo Kritiği
Ödev
5
Sunum / Jüri Önünde Sunum
1
Proje
1
Çalıştay
Portfolyo
Ara Sınavlar / Sözlü Sınavlar
1
20
Final / Sözlü Sınav
1
29
    Toplam
145

 

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ

#
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
* Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
2

Matematik, Fen Bilimleri ile Havacılık ve Uzay Mühendisliği alanında edinilen kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilmek.

3

Havacılık ve Uzay Mühendisliği alanındaki problemleri  saptayabilmek,  analiz etmek ve  bilimsel yöntemleri kullanarak çözmek ve yorumlayabilmek.

4

Karmaşık bir sistemi, süreci veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde modern tasarım yöntemlerini uygulayarak tasarlayabilmek.

5

Havacılık ve Uzay Mühendisliği uygulamaları için gerekli modern teknik ve araçları geliştirebilmek.

6

Havacılık ve Uzay Mühendisliği ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilmek; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilere yazılı ve sözlü olarak aktarabilmek.

7

Çok disiplinli takımlarda iletişim kurabilme ve çalışma yeteneğini geliştirmek.

8

Bir yabancı dili kullanarak Havacılık ve Uzay Mühendisliği alanındaki bilgileri takip edebilmek ve meslektaşları ile iletişim kurabilmek (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B1).

9

İkinci bir yabancı dili orta düzeyde kullanabilmek.

10

Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincinde olmak; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisine sahip olmak.

11

Çalışma alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, yayımı ve uygulanması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olmak.

12

Çalışma alanında edindiği bilgi, beceri ve yetkinlikleri evrensel ve toplumsal amaçları  doğrultusunda geliştirebilmek.

*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest