
MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ
Havacılık ve Uzay Mühendisliği
AE 304 | Ders Tanıtım Bilgileri
Dersin Adı |
Uçuş Mekaniği
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta) |
Uygulama/Lab
(saat/hafta) |
Yerel Kredi
|
AKTS
|
AE 304
|
Bahar
|
3
|
0
|
3
|
5
|
Ön-Koşul(lar) |
|
|||||||||
Dersin Dili |
İngilizce
|
|||||||||
Dersin Türü |
Zorunlu
|
|||||||||
Dersin Düzeyi |
Lisans
|
|||||||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | - | |||||||||
Dersin Koordinatörü | ||||||||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Uçuş mekaniği Newton yasalarının hava aracı yörünge/performans hesaplamalarına, kararlılık ve aerodinamik kontrol çalışmalarına uygulanması niteliğindedir. Uçuş mekaniği havacılık bilimlerinde ayrı bir disiplin olarak kabul edilmektedir. Nitekim disiplin kapsamında yörünge analizi ve hareket denklemleri, kabul edilebilir yaklaşımlar ve harekete ait yaklaşık çözüm teknikleri ele alınmaktadır. Yörünge analizi hava aracına ait kat edilen mesafe, zaman ve yakıt tüketimi gibi verilerin elde edilmesinde kullanılan denklemleri ve algoritmaları kapsamaktadır. Ders kapsamında öncelikli olarak performans hesaplamalarına ait temel ilkeler belirtilmekte ve verilen haftalık ödevler sayesinde bilgi altyapısı güçlendirilmektedir. |
Öğrenme Çıktıları |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Uçuş Mekaniği dersi hava aracının hareketinin anlaşılması meyanında önemli bilgiler sunmaktadır. Bu bağlamda öncelikle yörünge analizine, akabinde de performans konularına, ayrıca belirtilen hususlarla ilgili hesaplamalara değinilmektedir. |
|
Temel Ders |
X
|
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Hava Araçları ve Performanslarının Değerlendirilmesi, Kısa Tarihçe. | Aircraft Performance and Design, John D. Anderson, Mc-Graw-Hill Company, Ch. 1. |
2 | Hava Araçları Aerodinamiği: Sürükleme Poları; Aerodinamik Kuvvetlerin Kaynağı, Aerodinamik Katsayılar, Aerodinamik Merkez. | Aircraft Performance and Design, John D. Anderson, Mc-Graw-Hill Company, Ch. 2 |
3 | Hava Araçları Aerodinamiği: Sürükleme Poları; NACA Profil Tanımlamaları, Taşıma ve Sürükleme Yapılanması, Sürükleme Poları, Tarihsel Not: Sürükleme Polarının Doğuşu. | Aircraft Performance and Design, John D. Anderson, Mc-Graw-Hill Company, Ch. 2 |
4 | Bazı İtki Sistemi Karakteristikleri; İtki ve Verimlilik, Pervaneli Motorlar, Turbojet Motoru. | Aircraft Performance and Design, John D. Anderson, Mc-Graw-Hill Company, Ch. 3 |
5 | Bazı İtki Sistemi Karakteristikleri; Turbofan Motoru, Turboprop Motoru, Artyanma Sistemleri ve Yakıt Tüketimi Üzerine Değerlendirmeler. | Aircraft Performance and Design, John D. Anderson, Mc-Graw-Hill Company, Ch. 3 |
6 | Hareket Denklemleri. | Aircraft Performance and Design, John D. Anderson, Mc-Graw-Hill Company, Ch. 4 |
7 | Birinci ara sınav | |
8 | Hava Aracı Performansı: Daimi Uçuş; Daimi Uçuş İçin Hareket Denklemleri, Düz Uçuş, İtki İhtiyacı (Sürükleme), Temel Parametreler, İtki-Ağırlık Oranı, Kanat Yüklemesi, Sürükleme Poları, Taşıma-Sürükleme Oranı, Hava Aracı Azami Hızı ve İtki. | Aircraft Performance and Design, John D. Anderson, Mc-Graw-Hill Company, Ch. 5 |
9 | Hava Aracı Performansı: Daimi Uçuş; Güç Gereksinimi, Azami Hız ve Güç, Azami Hız Üzerine Iraksak Sürükleme Artışı Etkisi, Asgari Hız, Toptanayrılma ve Taşımayı Artırıcı Sistemler. | Aircraft Performance and Design, John D. Anderson, Mc-Graw-Hill Company, Ch. 5 |
10 | Hava Aracı Performansı: Daimi Uçuş; Tırmanma Oranı, Servis ve Mutlak Tavan, Tırmanma Süresi. | Aircraft Performance and Design, John D. Anderson, Mc-Graw-Hill Company, Ch. 5 |
11 | Hava Aracı Performansı: Daimi Uçuş; Menzil, Havada Kalış Süresi, Menzil ve Havada Kalış Süresine Dair Genel Değerlendirmeler. | Aircraft Performance and Design, John D. Anderson, Mc-Graw-Hill Company, Ch. 6 |
12 | Hava Aracı Performansı: İvmeli Uçuş; Seviye Dönüşü, Burun-Yukarı ve Burun-Aşağı Manevralar. | Aircraft Performance and Design, John D. Anderson, Mc-Graw-Hill Company, Ch. 6 |
13 | Hava Aracı Performansı: İvmeli Uçuş; Yüksek Yük Faktörlerinde Kısıt Durumu, V-n Diyagramı. | Aircraft Performance and Design, John D. Anderson, Mc-Graw-Hill Company, Ch. 6 |
14 | Hava Aracı Performansı: İvmeli Uçuş; Enerji Yaklaşımları, İvmeli Tırmanma Oranı, Kalkış Performansı, İniş Performansı. | Aircraft Performance and Design, John D. Anderson, Mc-Graw-Hill Company, Ch. 6 |
15 | Genel Tekrar. | Aircraft Performance and Design, John D. Anderson, Mc-Graw-Hill Company, Ch. 6 |
16 | Final |
Ders Kitabı | Aircraft Performance and Design, John D. Anderson, Mc-Graw-Hill Company, ISBN-13:978-0-07-070245-5. |
Önerilen Okumalar/Materyaller | Fundamentals of Airplane Flight Mechanics, David G. Hull. Springer-Verlag Berlin, ISBN 103-540-46571-5 |
DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | ||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav |
1
|
40
|
Final Sınavı |
1
|
60
|
Toplam |
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
40
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
60
|
Toplam |
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
3
|
48
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
16
|
0
|
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
16
|
6
|
96
|
Arazi Çalışması |
0
|
||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
0
|
||
Portfolyo |
0
|
||
Ödev |
0
|
||
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
0
|
||
Proje |
0
|
||
Seminer/Çalıştay |
0
|
||
Sözlü Sınav |
0
|
||
Ara Sınavlar |
1
|
2
|
2
|
Final Sınavı |
1
|
2
|
2
|
Toplam |
148
|
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ
#
|
Program Yeterlilikleri / Çıktıları |
* Katkı Düzeyi
|
||||
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
||
1 | Matematik, Fen Bilimleri ile Havacılık ve Uzay Mühendisliği alanında edinilen kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. |
X | ||||
2 | Havacılık ve Uzay Mühendisliği alanındaki problemleri saptar, analiz eder ve bilimsel yöntemleri kullanarak çözer ve yorumlar. |
X | ||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde modern tasarım yöntemlerini uygulayarak tasarlar. |
|||||
4 | Havacılık ve Uzay Mühendisliği uygulamaları için gerekli modern teknik ve araçları geliştirir, seçer ve kullanır. |
X | ||||
5 | Havacılık ve Uzay Mühendisliği ile ilgili araştırma konuları için deney tasarlar, deney yapar, veri toplar ve sonuçları analiz eder, yorumlar. |
|||||
6 | Çok disiplinli takımlarda iletişim kurabilme ve çalışma yeteneğini geliştirir. |
X | ||||
7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; etkin rapor yazar ve yazılı raporları anlar, tasarım ve üretim raporları hazırlar, etkin sunum yapar, açık ve anlaşılır talimat verir ve alır. |
|||||
8 | Havacılık ve Uzay Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi sahibidir. Havacılık ve Uzay Mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçlarının farkındadır. |
|||||
9 | Mesleki etik bilince sahiptir, mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibidir. |
|||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibidir, girişimcilik ve yenilikçilik hakkında bilinçlidir, sürdürebilir kalkınma hakkında bilgi sahibidir. |
|||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak Havacılık ve Uzay Mühendisliği ile ilişkili konularda, bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar (‘‘Avrupa Dil Portföyü Küresel Ölçeği’’, B1 seviyesi). |
|||||
12 | İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır. |
|||||
13 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; bilgiye erişir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler; insanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini Havacılık ve Uzay Mühendisliği alanıyla ilişkilendirir. |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest
HABER |TÜM HABERLER

NASA’dan İzmir’e Gelip Öğrencilerle Buluştu
NASA Ames Araştırma Merkezi Görev Sistemleri Yöneticisi Jay Trimble, İzmir Ekonomi Üniversitesi’nin (İEÜ) düzenlediği ‘NASA’nın Uzay Yolculuğu’ adlı iki günlük konferansta gençlerle

ECO-Dynamics TEKNOFEST Helikopter Tasarım Yarışmasında Dereceye Girdi
TEKNOFEST Helikopter Tasarım Yarışmasında toplam 523 takım içerisinden yazılı final raporlarında birinci olup yarışmayı üçüncü olarak tamamlamıştır.

İzmir Ekonomi'de 'Türkiye'nin uzay hedefleri' konuşuldu
Türkiye Uzay Ajansı Başkanı Serdar Hüseyin Yıldırım, İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ) Uzay ve Havacılık Teknolojileri Kulübü’nün düzenlediği ‘Türkiye’nin Uzay Misyonu ve Türk

Türkiye’nin ‘uzay hedefi’ için örnek iş birliği
İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ) ve Türkiye Uzay Ajansı (TUA), ülkemizin Milli Uzay Programı doğrultusunda ortak çalışmalar yapmak amacıyla iş birliği gerçekleştirdi.

İzmir’den İtalya’ya ‘uzay’ yolculuğu
Henüz ilkokuldayken, havacı astsubay olan babasından da etkilenerek uzaya ilgi duymaya başlayan ve bir gün NASA’da çalışmak hayaliyle İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ)

Türkiye uzayda başarılı olacak
İzmir Ekonomi Üniversitesi (İEÜ) Havacılık ve Uzay Mühendisliği Dr. Öğretim Üyesi Fabrizio Pinto, Türkiye’nin uzay yolculuğuna başlama zamanlamasının yerinde olduğunu söyledi.