Dersin Adı
|
Uçuş Dengesi ve Kontrol
|
Kodu
|
Yarıyıl
|
Teori
(saat/hafta)
|
Uygulama/Lab
(saat/hafta)
|
Yerel Kredi
|
AKTS
|
AE 412
|
Güz/Bahar
|
3
|
0
|
3
|
5
|
Ön-Koşul(lar)
|
|
AE 304 En az FD notu almış olmak |
|
Dersin Dili
|
İngilizce
|
Dersin Türü
|
Seçmeli
|
Dersin Düzeyi
|
Lisans
|
Dersin Veriliş Şekli
|
- |
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri
|
- |
Ulusal Meslek Sınıflandırma Kodu
|
-
|
Dersin Koordinatörü
|
|
Öğretim Eleman(lar)ı
|
|
Yardımcı(ları)
|
- |
Dersin Amacı
|
Hava araçlarının güvenli ve ekonomik bir şekilde uçabilmesi için yapılarının kontrol edilebilir, manevra yaptırılabilir ve dengelenebilir olması gerekir. Ders kapsamında hava aracı tasarımına ait kontrol edilebilirlik, manevra yeteneği ve dengelenebilirlik hususları irdelenmektedir. Ayrıca verilen haftalık ödevler sayesinde bilgi altyapısının güçlendirilmesi hedeflemektedir. |
Öğrenme Çıktıları
|
#
|
İçerik
|
PÇ Sub
|
* Katkı Düzeyi
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
1 | Bir hava aracının eksen sistemlerini ve eksen sistemleri arasındaki dönüşümleri tanımlayabilecektir. | | | | | | | 2 | Bir hava aracının statik ve dinamik kararlılık ve kontrol hususlarını tanımlayabilecektir. | | | | | | | 3 | Üç boyutlu ortamda dikkate alınan hareket denklemlerini tanımlayabilecektir. | | | | | | | 4 | Hareket denklemlerini kullanarak bir hava aracının transfer fonksiyonlarını elde edebilecekler. | | | | | | | 5 | Hava aracının performans değerlerini hesaplayabilecektir. | | | | | | |
|
Ders Tanımı
|
Uçuş Kararlılığı ve Kontrol dersi hava aracının güvenli bir şekilde uçma hareketinin anlaşılması meyanında önemli bilgiler sunmaktadır. Bu kapsamda uçuşa elverişlilik talimnameleri, statik ve dinamik kararlılık ve kontrol konuları irdelenmekte ve temel hesaplama yöntemlerine değinilmektedir. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları
|
|
|
Temel Ders |
|
Uzmanlık/Alan Dersleri |
X
|
Destek Dersleri |
|
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri |
|
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
|
HAFTALIK KONULAR VE İLGİLİ ÖN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI
Hafta |
Konular |
Ön Hazırlık |
Öğrenme Çıktısı
|
1 |
Uçuş kararlılığına giriş |
Flight Dynamics Principles 3rd Edition. Micheal V. Cook. Elsevier Aerospace Engineering Series. Chapter 1 |
2 |
Eksen Sistemi ve Notasyonu |
Flight Dynamics Principles 3rd Edition. Micheal V. Cook. Elsevier Aerospace Engineering Series. Chapter 2 |
3 |
Eksen Sistemi ve Notasyonu |
Flight Dynamics Principles 3rd Edition. Micheal V. Cook. Elsevier Aerospace Engineering Series. Chapter 2 |
4 |
Statik Denge ve düzeltme |
Flight Dynamics Principles 3rd Edition. Micheal V. Cook. Elsevier Aerospace Engineering Series. Chapter 3 |
5 |
Statik Denge ve düzeltme |
Flight Dynamics Principles 3rd Edition. Micheal V. Cook. Elsevier Aerospace Engineering Series. Chapter 3 |
6 |
Statik Denge ve düzeltme |
Flight Dynamics Principles 3rd Edition. Micheal V. Cook. Elsevier Aerospace Engineering Series. Chapter 3 |
7 |
Hareket Denklemleri |
Flight Dynamics Principles 3rd Edition. Micheal V. Cook. Elsevier Aerospace Engineering Series. Chapter 4 |
8 |
Ara Sınav |
|
9 |
Hareket Denklemleri |
Flight Dynamics Principles 3rd Edition. Micheal V. Cook. Elsevier Aerospace Engineering Series. Chapter 4 |
10 |
Hareket Denklemleri |
Flight Dynamics Principles 3rd Edition. Micheal V. Cook. Elsevier Aerospace Engineering Series. Chapter 4 |
11 |
Hareket Denklemleri |
Flight Dynamics Principles 3rd Edition. Micheal V. Cook. Elsevier Aerospace Engineering Series. Chapter 5 |
12 |
Uzunlamasına Hareket Dinamiği |
Flight Dynamics Principles 3rd Edition. Micheal V. Cook. Elsevier Aerospace Engineering Series. Chapter 6 |
13 |
Yanlamasına Hareket Dinamiği |
Flight Dynamics Principles 3rd Edition. Micheal V. Cook. Elsevier Aerospace Engineering Series. Chapter 7 |
14 |
Dinamik Stabilite |
Flight Dynamics Principles 3rd Edition. Micheal V. Cook. Elsevier Aerospace Engineering Series. Chapter 9 |
15 |
Dönemin gözden geçirilmesi |
|
16 |
Final |
|
Ders Kitabı
|
Flight Dynamics Principles 3rd Edition. Micheal V. Cook. Elsevier Aerospace Engineering Series., ISBN 978-0-08-098242-7
|
Önerilen Okumalar/Materyaller
|
Flight Stability and Automatic Control, Robert C. Nelson, ISBN 0-07-046273-9
Dynamics of Flight Stability and Control, Bernard Etkin and Lloyd Duff Reid, ISBN 0-47 1-0341 8-5
|
DEĞERLENDİRME ÖLÇÜTLERİ
Yarıyıl Aktiviteleri
|
Sayı |
Katkı Payı % |
LO 1 | LO 2 | LO 3 | LO 4 | LO 5 |
Katılım |
-
|
-
|
Laboratuvar / Uygulama |
-
|
-
|
Arazi Çalışması |
-
|
-
|
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
-
|
-
|
Portfolyo |
-
|
-
|
Ödev |
1
|
30
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
-
|
-
|
Proje |
-
|
-
|
Seminer/Çalıştay |
-
|
-
|
Sözlü Sınav |
-
|
-
|
Ara Sınav |
1
|
30
|
Final Sınavı |
1
|
40
|
Toplam |
3
|
100
|
Yarıyıl İçi Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
60
|
Yarıyıl Sonu Çalışmalarının Başarı Notuna Katkısı |
1
|
40
|
Toplam |
2 |
100 |
AKTS / İŞ YÜKÜ TABLOSU
Yarıyıl Aktiviteleri
|
Sayı |
Süre (Saat) |
İş Yükü |
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) |
16
|
3
|
48
|
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) |
-
|
-
|
-
|
Sınıf Dışı Ders Çalışması |
14
|
4
|
56
|
Arazi Çalışması |
-
|
-
|
-
|
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği |
-
|
-
|
-
|
Portfolyo |
-
|
-
|
-
|
Ödev |
3
|
6
|
18
|
Sunum / Jüri Önünde Sunum |
-
|
-
|
-
|
Proje |
-
|
-
|
-
|
Seminer/Çalıştay |
-
|
-
|
-
|
Sözlü Sınav |
-
|
-
|
-
|
Ara Sınavlar |
1
|
14
|
14
|
Final Sınavı |
1
|
14
|
14
|
|
|
Toplam |
150
|
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARININ PROGRAM YETERLİLİKLERİ İLE İLİŞKİSİ
#
|
PÇ Sub |
Program Yeterlilikleri / Çıktıları
|
* Katkı Düzeyi
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
1 |
Matematik, Fen Bilimleri ile Havacılık ve Uzay Mühendisliği alanında edinilen kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
2 |
Havacılık ve Uzay Mühendisliği alanındaki problemleri saptar, analiz eder ve bilimsel yöntemleri kullanarak çözer ve yorumlar.
|
-
|
-
|
-
|
-
|
X
|
3 |
Karmaşık bir sistemi, süreci veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde modern tasarım yöntemlerini uygulayarak tasarlar.
|
-
|
-
|
X
|
-
|
-
|
4 |
Havacılık ve Uzay Mühendisliği uygulamaları için gerekli modern teknik ve araçları geliştirir, seçer ve kullanır.
|
-
|
-
|
-
|
X
|
-
|
5 |
Havacılık ve Uzay Mühendisliği ile ilgili araştırma konuları için deney tasarlar, deney yapar, veri toplar ve sonuçları analiz eder, yorumlar.
|
-
|
-
|
X
|
-
|
-
|
6 |
Çok disiplinli takımlarda iletişim kurabilme ve çalışma yeteneğini geliştirir.
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
7 |
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurar; etkin rapor yazar ve yazılı raporları anlar, tasarım ve üretim raporları hazırlar, etkin sunum yapar, açık ve anlaşılır talimat verir ve alır.
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
8 |
Havacılık ve Uzay Mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi sahibidir. Havacılık ve Uzay Mühendisliği çözümlerinin hukuksal sonuçlarının farkındadır.
|
X
|
-
|
-
|
-
|
-
|
9 |
Mesleki etik bilince sahiptir, mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi sahibidir.
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
10 |
Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi sahibidir, girişimcilik ve yenilikçilik hakkında bilinçlidir, sürdürebilir kalkınma hakkında bilgi sahibidir.
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
11 |
Bir yabancı dili kullanarak Havacılık ve Uzay Mühendisliği ile ilişkili konularda, bilgi toplar ve meslektaşları ile iletişim kurar (‘‘Avrupa Dil Portföyü Küresel Ölçeği’’, B1 seviyesi).
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
12 |
İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır.
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
13 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincindedir; bilgiye erişir, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yeniler; insanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini Havacılık ve Uzay Mühendisliği alanıyla ilişkilendirir.
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest